Ορειβασία

Οι διαδρομές που αναφέρονται παρακάτω προτείνονται από τον Ελληνικό Ορειβατικό Σύλλογο Ναυπάκτου (τηλ.: 26340 23072 ) και προσφέρονται για αναβάσεις ή ορεινή πεζοπορία στους φυσιολάτρες και εραστές του βουνού.

Το Τσακαλάκι

(με δύο κορυφές 1.710 και 1.697 μ.), ένα από τα ωραιότερα βουνά της περιοχής. Ξεκινόντας από την πλατεία και ανηφορίζοντας τα σοκάκια της Άνω Χώρας, βγαίνουμε σε χωματόδρομο, στην κορυφή του χωριού. Διασχίζουμε τον χωματόδρομο και μπαίνουμε για λίγο σε χάραξη χωματόδρομου. Ακολουθούμε το μονοπάτι στα δεξιά του χωμ. Περνάμε 2 στέρνες (μια χωματένια, όπου και πόσιμο τρεχούμενο νερό και μία τσιμεντένια) και ένα πέτρινο εικόνισμα. Περνώντας ξέφωτο, με καλλιέργεια καστανιάς και ακολουθώντας σταθερά ΝΔ πορεία, βγαίνουμε πάλι σε χωματόδρομο. Στα 100 μέτρα συναντάμε διασταύρωση χωματόδρομων και παίρνουμε τον αριστερό. Τον ακολουθούμε για 400 μέτρα και μπαίνουμε στο δασωμένο, στα αριστερά του δρόμου, σε μισοκλεισμένο μονοπάτι ,μέσα στο καστανόδασος.
Μετά 400 μέτρα συναντάμε πάλι διασταύρωση. Παίρνουμε τον αριστερό χωμ. και συνεχίζουμε για 200 μέτρα. Πάλι στ’ αριστερά του χωματόδρομου, μπαίνουμε σε μη ευκρινές μονοπάτι, για 200 μέτρα. Βγαίνουμε σε χωματόδρομο, απ’ όπου έχουμε οπτική επαφή με το Τσακαλάκι. Ακολουθούμε τον χωμ . και μετά 950 μ. βρίσκουμε πάλι διασταύρωση. Παίρνουμε τον δεξιό ανηφορικό χωματόδρομο και τον ακολουθούμε μέχρι το τέλος του, όπου και βρίσκουμε στάνες. Μπαίνουμε σε ρέμα στα δεξιά και βγαίνουμε σε αυχένα . Χωρίς μονοπάτι , με αρκετή κλίση και σχετικά δύσκολο, πετρώδες έδαφος, βγαίνουμε σε ράχη 80 μέτρα κάτω από την πρώτη κορυφή του βουνού (1697μ).
Παρακάμπτοντας την πρώτη κορυφή ,βγαίνουμε στην κορυφογραμμή και ακολουθώντας την, φτάνουμε στο Τσακαλάκι. Έχουμε ωραία θέα σε όλο τον ορεινό όγκο της Ναυπακτίας, τα Βαρδούσια, τα βουνά της Ευρυτανίας και της Τριχωνίδας. (Επίσης η ανάβαση μπορεί να γίνει είτε από την πλευρά της Αγίας Κυριακής, όπου και η βρύση της Παπαδιάς, είτε από το χωριό Κεντρική.

Η Ομάλια

(υψ. 1655 μ.) είναι ένα εκτεταμένο οροπέδιο. Η ανάβαση σ' αυτό και από εκεί στην κορυφή του είναι αρκετά εύκολη, ακόμα και για μικρά παιδιά. Η ανάβαση αρχίζει από την θέση Χαρατσί και διαρκεί λιγότερο από μια ώρα. Μιά διαδρομή για όσους θέλουν να γνωρίσουν την ορεινή Ναυπακτία περπατώντας την, μέσα σε αμιγή δάση από έλατα και αγναντεύοντάς την από ψηλά. Ανεβαίνοντας από Τερψιθέα-Ελατού στη διασταύρωση για Ανω Χώρα συνεχίζουμε στον ασφαλτόδρομο για Γρηγόρι-Ελατόβρυση. Μετά 3 χλμ κι αφού περάσουμε από πηγή (σε όλη τη διαδρομή δεν βρίσκουμε νερό )βγαίνουμε στη θέση (XARATSI). Από εδώ αρχίζει η πορεία μας. Ακολουθούμε τον χωματόδρομο αριστερά που μετά 200 μέτρα καταλήγει σε εγκατελειμένο ξενώνα. Μπαίνουμε σε γιδόστρατο που μας βγάζει σε μεγάλης έκτασης χορτολιβαδική ράχη (OMALIA). Τη διασχίζουμε και βγαίνουμε σε τριγωνομετρικό σημείο. Μπαίνουμε σε μη σαφές μονοπάτι και διασχίζοντας δασωμένη ράχη βγαίνουμε σε χωματόδρομο που μετά 200 μέτρα αριστερά μας βγάζει στη διασταύρωση για Λάλκα. Συνεχίζουμε στον ασφαλτόδρομο για Κρυονέρια. Στη θέση (STAVROS) μπαίνουμε σε χάραξη χωματόδρομου. Στο τέλος της χάραξης βρίσκουμε σηματοδοτημένο μονοπάτι με κόκκινα ταμπελάκια (στο δασωμένο μέρος της ράχης) που μας βγάζει άνετα στην Τσεκούρα. Στο γυμνό της ράχης, λίγο κάτω από την κορυφή, συναντάμε το σηματοδοτημένο μονοπάτι (κίτρινα σημάδια) που βγάζει Κρυονέρια. Από την (TSEKOURA) και με απότομο κατέβασμα βγαίνουμε σε διάσελο, όπου χωματόδρομος ενώνει τα χωριά Αμπελακιώτισσα και Περδικόβρυση. Στοχεύοντας τον Αρδίνη, που από το (DIASELΟ) έχουμε οπτική επαφή με την προκορφή του, μπαίνουμε στο δασωμένο κι ακολουθώντας γιδόστρατα βγαίνουμε στην κορυφή. Διασχίζοντας την γυμνή κορυφογραμμή και κατεβαίνοντας απότομη πλαγιά βρίσκουμε μονοπάτι μη σηματοδοτημένο, που μας βγάζει στον ασφαλτόδρομο για Πλάτανο αριστερά και Αγιο Δημήτριο-Ευηνολίμνη δεξιά. Σημ. Από Ομάλια, Τσεκούρα, Αρδίνη έχουμε θέα σε όλη την Ναυπακτία ,στα Βαρδούσια ,στην Οξυά ,στα βουνά της Ευρυτανίας και της Βόρειας Πελοπονήσου.

Η Τσεκούρα

(υψ. 1732 μ.) μεταξύ Αμπελακιώτισσας, Κρυονερίου και Περδικόβρυσης είναι ένα δύσκολο βουνό ιδιαίτερα προς την πλευρά της Κοζίτσας και η ανάβαση από το χωριό διαρκεί περίπου 3 ώρες. Λιγότερο δύσκολη ανάβαση αρχίζει από τον αυχένα, στη μέση του δρόμου Αμπελακιώτισσας-Περδικόβρυσης. Από το χωριό Κρυονέρια συνεχίζουμε για Περδικόβρυση. Μετά 2 χλμ περίπου κι αφού περάσουμε πέτρινη βρύση, συναντάμε αριστερά του δρόμου το μονοπάτι. Με σχετικά μικρή κλίση και περνώντας πέτρινο αλώνι και ένα ξέφωτο φτάνουμε σε καλάνι με πηγή. Από εδώ το μονοπάτι γίνεται απότομα ανηφορικό στη ράχη δεξιά μας. Φτάνοντας στην κορυφή της ράχης την ακολουθούμε και βγαίνουμε σε διάσελο μπροστά μας. Χωρίς μονοπάτι αλλά με καλή σήμανση και σε γυμνό βραχώδες έδαφος, ακολουθώντας την κορυφογραμμή δεξιά μας, φτάνουμε στην Τσεκούρα. Το μονοπάτι κινείται στο μεγαλύτερο μέρος του μέσα σε ελατόδασος. Προσοχή στα γιδόστρατα.

Αδελφό βουνό με την Τσεκούρα είναι ο

Αρδίνης

(υψ.1.698 μ.) Από τον Πλάτανο Ναυπακτίας συνεχίζουμε για Αράχωβα-Κλεπά. Μετά 9,5χλμ και από χαρακτηριστικό διάσελο αρχίζουμε την ανάβασή μας στον Αρδίνη. Παίρνοντας μονοπάτι που βρίσκουμε στα δεξιά του δρόμου διασχίζουμε ομαλή, δασωμένη με έλατα , ράχη. Ανεβαίνουμε απότομη, γυμνή πλαγιά και ακολουθώντας την κορυφογραμμή φτάνουμε στην κορυφή. Έχουμε θέα σε όλο τον ορεινό όγκο της Ναυπακτίας και της Ευηνολίμνης, τα βουνά της Ευρυτανίας και τα Βαρδούσια.